Rowery damskie czy męskie występują w wielu wariantach. Mogą być to rowery górskie, kolarzówki, downhill’owe, crossowe lub miejskie. Ostatnio stały się modne rowery tzw. stylowe oraz rowery typu “chopper” (ich rodzajów jest więcej ale o tym za chwilę).

Wpływ na popularność tego typu rowerów ma wzrost popularności transportu rowerowego w ogóle, jak również wzrost wymagań odnośnie wyglądu i estetyki dwukołowców. Z rowerem jest obecnie jak z samochodem, byle czym nie chce jeździć nikt, więc jeśli tylko nas na to stać to staramy się, zdobyć rower lub ulepszyć posiadany, tak aby jak najbardziej nam się podobał, zwracał uwagę innych i był jak najbardziej estetyczny. Z rowerami jest o tyle łatwiej, że w porównaniu z samochodami czy motocyklami, tuning jest o wiele tańszy, a więc więcej go osób na niego stać, co pociąga więcej ciekawych pomysłów właścicieli.

Kształt ramy

Modne rowery różnią się przede wszystkim kształtem ramy. Jest to ich cecha najbardziej rzucająca się w oczy. Można wyróżnić kilka głównych typów. Stylowy rower typu vintage, chopper, cruiser, lowrider, stretch-cruiser są obecnie najpopularniejsze jeśli chodzi o wzrost zainteresowania. Modne rowery damskie nie są już zwykłymi składakami z koszyczkiem. Jeśli chodzi o rowery typu “chopper” zainteresowanie ze strony kobiet, jest nie mniejsze niż mężczyzn. Zacznijmy od rowerów typu vintage. Są to rowery o kształcie najbardziej przypominającym klasyczny rower miejski typu Amsterdam. Rowery można takie nabyć nowe, lub zakupić sprowadzany “antyk” do renowacji/regeneracji. Stylowe rowery typu vintage kojarzą się z elegancją i prostotą (nie mylić prostactwem 🙂 ). Rowery typu cruiser są najbardziej zbliżone kształtem ramy, do zwykłych miejskich rowerów. Widać jednak, że zaczyna w nich dominować amerykańska stylizacja (zgodnie z zasadą, duże jest lepsze), rurki ramy są sporo większe i przez to cięższe, cała rama niemal w stu procentach zbudowana jest z łukowatych a nie prostych rur, co nadaje rowerom nieco leniwy charakter. Chopper’y już zdecydowanie mniej przypominają zwykły rower. Są jak skrzyżowanie roweru typu cruiser z BMX’em. Siedzi się już zdecydowanie niżej. Rury ramy są też zdecydowanie grubsze, całość powoli zaczyna przypominać motocykl typu Harley Davidson niż rower. Lowridery to już totalny freak jeśli chodzi o stylizację. W lowriderze prawie się nie siedzi tylko leży. Kierownica ma najczęściej długie widły tak, abyśmy w ogóle mogli kierować z siedzenia. Do tej gamy można też włączyć rowery typu strech- cruiser.

Kolor

Modne rowery damskie typu vintage będą zazwyczaj w kolorach stonowanych. Żadnych “żarówek”. Generalnie wszystkie kolory są dozwolone, byle by były w głębokich ciemnych odcieniach. Wykończenia to w dziewięćdziesięciu procentach biel oraz chrom. Rowery typu “chopper” to natomiast pole do popisu. Wtedy właśnie na wierzch wychodzą zalety grubych ram. Kolorystyka dowolna w zależności od predyspozycji (choć odrobina dobrego smaku nie zaszkodzi), możemy bawić się lakierami, mieszać i kombinować. Każda część może być w innym kolorze jeśli tak nam się podoba. Ostatnio tryumfy święci lakier “kameleon”, który daje mieniący się metaliczny odcień. Ale malowanie to jeszcze nie koniec. Tak naprawdę najlepiej z takiej przestrzeni zrobić użytek, w postaci rożnego rodzaju malowideł i wzorów. Płomienie, błyskawice, czaszki czy motyle – wachlarz wyboru bogaty. Jeżeli trafi nam się artysta, potrafi z takiego roweru zrobić prawdziwe arcydzieło.

Koła

Jeżeli chodzi o koła, to można wziąć pod uwagę koła jako obręcze ze szprychami oraz ogumienie samo w sobie. Koła możemy wybierać począwszy od rozmiaru, grubości szprych po grubość rawki. Koła mogą być pełne (choć są niewygodne, strasznie ciężko jeździ się przy bocznym wietrze), kompozytowe z trzema szprychami lub “zwykłe” (przy czym można wybrać rodzaj i ilość szprych). Kolor kół również dowolny, najpopularniejszy nadal jest chrom aczkolwiek inne kolory są coraz częściej wybierane. Ogumienie dobrać należy do koła, więc i tu mamy do dyspozycji koła szerokie i wąskie, chociaż dla “choppera” śmiesznie było by brać cienkie opony. Kolor również jest dowolny. Niektóre połączenia kolorów obręczy i ogumienia potrafią dać naprawdę wspaniałe efekty.

Oświetlenie

Oświetlenie w modnym rowerze powinno współgrać z całością, aby nie popsuło wypracowanego wcześniej efektu. Dla rowerów vintage najlepiej używać średniej wielkości ozdobnych reflektorów. Wystrzegajmy się wszystkiego co plastikowe, a zasilanie najlepiej niech będzie z dynama. Baterie kosztują to raz, a dwa ciężko dostać stylową, nietandetną i niezalatującą chińszczyzną lampę rowerową na baterie. Podobnie dla “chopperów” , z tym że standardowo możemy przy nich puścić trochę wodze wyobraźni. Od jednej lampki po całą baterie lamp, chociaż umiar tez wskazany – lampy swoje potrafią ważyć.

Podsumowanie

Podsumowując modny rower to taki, który jest niepowtarzalny, a przynajmniej nie wygląda ma masowkę. Czasem aby uzyskać efekt warto by odwiedzić lakiernika, który specjalizuje się w malowaniu rowerów, szczególnie jeśli posiada umiejętności artystycznego malowania.

1 KOMENTARZ

  1. Już samo pomalowanie roweru w nowym kolorze wiele daje, aby nadać mu niepowtarzalności. Ale tu warto nie tyle się kierować modą, ile własnym gustem – najbardziej modne jest w końcu to, co się komu podoba 😉

ZOSTAW ODPOWIEDŹ