Kolarstwo to niezwykle wyczerpujący sport. Zawodowi kolarze to sportowcy o niewyobrażalnej wręcz wytrzymałości fizycznej. Jednakże, można również jeździć na rowerze amatorsko. Taka jazda zdecydowanie nie wymaga olbrzymiej objętości płuc czy też wielkiej siły mięśni. Jednakże, zdecydowanie zawsze potrzebny jest dobry rower, dostosowany odpowiednio do pokonywanych przez nas tras.

Artykuł powstał przy współpracy ze sklepem rowerowym rowerzysta.pl.

Rowery miejskie – jakie jest ich zastosowanie?

Jak sama nazwa wskazuje, rowery miejskie przeznaczone są przede wszystkim do jazdy po mieście. Są to bowiem rowery, na których jeździ się bardzo wygodnie. W zasadzie wygoda jazdy jest najważniejsza dla producentów rowerów miejskich. Jednakże, z powodu owej wygody jazdy rowery miejskie pozbawione są wielu ważnych cech.

Przede wszystkim, na rowerze miejskim nie jest możliwe rozwijanie dużych prędkości. Oczywiście, w miastach zwykle i tak nie ma miejsca, aby rozwinąć dużą prędkość. Szczególnie w polskich miastach, wciąż w niewielkim stopniu przystosowanych do rowerzystów, szybka jazda na dwóch kółkach jest albo niemożliwa, albo niebezpieczna. Pędząc ulicą rowerzysta naraża się na zderzenie z samochodem, natomiast jeśli pędzi po chodniku to sam stwarza niebezpieczeństwo dla przechodniów. Wydaje się więc, że jeśli chcemy jeździć tylko po mieście to bez wątpienia wolny rower miejski w zupełności nam wystarczy.

Jednakże, co jeśli na co dzień jeździmy po mieście, lecz dla odmiany chcemy czasem wyjechać na przedmieścia, na przykład do lasu? Czy musimy wtedy kupować lub pożyczać rower trekkingowy? Czy może rowery miejskie również nadają się do jazdy po trudnym terenie?

Rowery miejskie w trudnym terenie

Zdecydowanie, jeśli zamierzamy regularnie jeździć po leśnych ścieżkach, czy też po górzystym terenie powinniśmy kupić dostosowany do takich tras rower. Polecany jest tutaj rower górski lub też rower trekkingowy. Jeśli natomiast posiadamy tylko rower miejski to podróż po lesie może okazać się trudna, jednak przeważnie jest możliwa.

Jak już wcześnie wspomniano rowery miejskie są bardzo wygodne. Owa wygoda jest zaletą tychże rowerów, jednak równocześnie jest czymś, co je znacząco ogranicza. Jak się bowiem okazuje, wyprostowana pozycja, jaką utrzymuje się na rowerach miejskich jest wygodna, jednakże tylko wtedy, gdy jedzie się po stosunkowo równym terenie. Jeśli bowiem jedzie się po terenie górskim, czy też nawet po lesie, w którym jest wiele nierówności, potrzeba dużej amortyzacji. Jak się okazuje, pionowa pozycja w jeździe nie zapewnia odpowiedniej amortyzacji, przez co jazda po lesie jest dosyć niewygodna.

Co więcej, również koła i opony rowerów miejskich nie są odpowiednie do tego by jeździć po lesie. Są to koła dosyć wąskie, przez co również opony nie mogą być grube. Tym samym, w rowerach miejskich łatwiej jest przebić oponę niż w rowerach górskich. W lesie natomiast, w którym co kawałek natknąć możemy się na kamienie, nie trudno jest przebić oponę.

Po lesie na rowerze miejskim – kiedy to możliwe?

Wydaje się, że pomimo, iż generalnie rowery miejskie nie za bardzo nadają się do tego, by jeździć na nich poza miastem to jednak czasem jest to możliwe. Oczywiście, wyprawa w trudne trasy górskie na rowerze miejskim nie wchodzi w grę. Jednakże, jeśli chcemy jedynie przejechać się po lesie pod miastem, to jeśli zachowamy odrobinę ostrożności to spokojnie możemy wybrać się w taką podróż. Należy jedynie w miarę możliwości unikać kamieni. Warto także nie jechać zbyt szybko, gdyż przy większej prędkości zdecydowanie bardziej odczujemy brak odpowiedniej amortyzacji w rowerach miejskich.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ